Dynamiek binnen de overheid

Binnen de maatschappij speelt een beetje het stigma dat overheidsinstanties stugge, statige instellingen zijn. Vaak wordt er gedacht aan bureaucratie die alle ruimte voor flexibiliteit en dynamiek heeft dichtgetimmerd. In deze blog ga ik vertellen waarom de overheidssector juist de dynamische plek is waar consultants floreren!

Verklaren van het stigma binnen de maatschappij

Je hebt het vast wel eens gehoord op een feestje of borrel: iemand die uitlegt waarom hij of zij in hemelsnaam bij drie verschillende overheidsinstanties moet aankloppen om één ding gedaan te krijgen. Die irritatie kan ik goed begrijpen. Maar, er zit in de meeste gevallen ook een reden achter.

Ten eerste is de overheid één gigantische onderneming. Meer dan 10% van de Nederlandse bevolking werkt bij de overheid. Dit zijn meer dan 1 miljoen werknemers! Ter vergelijking, Shell heeft “maar” 86.000 werknemers (ik houd van feitjes). Wanneer er iets veranderd moet worden binnen deze gigantische ‘’onderneming’’ is enige terughoudendheid vanzelfsprekend. Wisselende regelgeving beïnvloedt al snel de werkzaamheden van duizenden ambtenaren en misschien wel meer werknemers in de Nederlandse private sector. Daarnaast is de overheidssector de meest diverse sector die er bestaat. Terwijl de ene “ambtenaar” een badmeester is (bij een publiek zwembad), controleert de andere ambtenaar de luchtkwaliteit bij jou in de buurt.

De diversiteit in deze gigantische sector zorgt er ook voor dat werk behoorlijk moet worden onderverdeeld. Zo moet werk uitvoerbaar blijven. Op deze manier is de inspecteur van de luchtkwaliteit niet de persoon die jouw onderneming aanklaagt als er te veel luchtvervuiling plaatsvindt.

Waarom het nou zo ideaal was voor consultants

Een andere belangrijke reden dat jouw buurman klaagt over zijn ervaring met de overheid is het actuele maatschappelijke karakter van de overheid. Er wordt namelijk continu ingespeeld op maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat het werk altijd “nieuw” is. En zoals bij ieder nieuw proces zijn er dan altijd vragen en knelpunten. Zo was de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (de TVL waar ik het de vorige keer over had) de eerste subsidieregeling die gebaseerd was op omzetverlies. Dan komen er nogal wat vragen naar voren zoals: Wat rekenen we tot omzet? Krijgen we deze omzetgegevens door van andere overheidsinstanties in verband met de Algemene Verordening Gegevens Gegevensbescherming (AVG)? Heeft elke ondernemer ongeveer dezelfde vaste lasten, en hoe bepalen we dit?

Door al deze vragen en een nieuw proces is er een zee van ruimte aan procesverbetering. Hier komen de consultants aan bod! Er is namelijk minder weerstand tegen verandering (want hiervoor was er nog niks). Er is juist meer ruimte voor jouw professionele mening! Sterker nog: Het wordt van je verwacht. Het is daarentegen niet altijd makkelijk om jouw advies en mening te vormen en uit te oefenen in de praktijk, dit geldt ook voor de overheidssector. Omdat het proces zo nieuw is, is het natuurlijk ook elke keer weer nieuw voor jou als consultant. Vooral voor starters geldt dit dubbelop. Waar ik zelf veel van heb geleerd is erachter te komen waarom iets gebeurt. Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw eigen werkzaamheden beheerst (hier is denk ik elke opdrachtgever het mee eens), maar het is ook goed om na te denken waarom je een handeling in de eerste plaats doet. Op deze manier kreeg ik meer inzicht in de redenen waarom het proces op een bepaalde manier in elkaar zit. Vervolgens kan je hier een oordeel over vellen en vooral aansturen op verbeteringen!

Daarnaast heb ik tot nu toe tijdens mijn periode bij de TVL-regeling geleerd om de diversiteit van het proces in mijn voordeel te gebruiken. Zo zijn er binnen de TVL-regeling bepaalde sectoren die speciaal behandeld worden. Voor de duidelijkheid, hiermee doel ik niet op een voorkeursbehandeling! Zoals ik eerder al zei, was de TVL-regeling de eerste regeling waarbij de subsidie gebaseerd was op omzetverlies. Hierbij wordt bijvoorbeeld de omzet in een kwartaal van vóór de coronaperiode vergeleken met de omzet in een kwartaal binnen de coronaperiode. Uiteindelijk rolt hier het omzetverlies uit. Maar het klinkt iets makkelijker dan het soms is. Zo zijn er landbouwondernemingen met een gebroken boekjaar door het seizoensgebonden inkomen. Hier start het eerste kwartaal van het jaar bijvoorbeeld in mei. Denk ook aan tweedehands ticketverkopers of reisbureaus met een erg hoge omzet, maar lage marge over de omzet. Is het dan wel eerlijk om een subsidie te krijgen over deze hoge (maar geflatteerde) omzet? Door deze diversiteit binnen de regeling is er heel veel om je in te specialiseren, en dus over te consulten!

Kortom, laat je dus niet al te veel beïnvloeden door wat iemand op een borrel te zeggen heeft over de dynamiek binnen de overheid. Gebruik juist de voordelen die de overheidssector te bieden heeft voor consultants. En als er dan toch iets terecht te klagen valt, zijn wij consultants er om procesverbetering en efficiëntie te realiseren!

Ben je enthousiast? solliciteer dan hier!

Neem gerust contact met ons op

Profielfoto van Noah Akse

Noah Akse
Coördinator Recruitment
+31 (0)6 − 21 55 26 41
recruitment@finalise.nl